Alternatieve brandstoffen
Wij rijden als club nog steeds met auto´s met techniek uit het verleden , terwijl moderne auto´s konstant verbeterd zijn en vooral schoner zijn geworden. Hoewel we over het algemeen weinig kilometers per jaar rijden en de vervuiling veroorzaakt door oldtimers praktisch te verwaarlozen is , ligt de uitstoot nu bij de politiek toch wel onder een vergrootglas . Beperkingen voor het rijden met oldtimers zijn dan ook niet uitgesloten. Tijd om hierover na te denken en de alternatieve mogelijkheden te bekijken.
De huidige benzine , vooral Euro 95 , tast vele onderdelen in het brandstofsysteem van de oldtimer aan . Rubber delen in het brandstofsysteem , carburateur onderdelen en delen in de brandstofpomp worden aangetast en bij langer stilstaan wordt er een aanslag gevormd in het brandstofsysteem. Daardoor kan starten na de winterstop een probleem worden. Dit wordt mede veroorzaak door het snel verouderen van de huidige pompbenzine . Hierdoor moet de eigenaar veel maatregelen nemen om de problemen voor te zijn.
De Ecomaxx brandstof heeft deze nadelen niet en biedt hiervoor mogelijk een oplossing.
Dirk Eggink van Ecomaxx vertelt samen met twee collega´s over de beschikbare alternatieve brandstoffen die nu verkrijgbaar zijn , zoals onder andere Ecomaxx .
In de presentatie wordt de Ecomaxx brandstof vergeleken met de huidige brandstoffen aan de pomp en worden de voor- en nadelen behandelt.
Ecomaxx benzine is speciale alkylaatbenzine. Deze is zo goed als vrij van schadelijke stoffen en heeft voor oldtimers een aantal voordelen : Schonere verbranding , goed voor de autotechniek en het milieu , de auto start altijd ook na lang stilstaan . Een bijkomend voordeel is bovendien dat je de uitlaatgassen niet meer ruikt. Ook vind er geen roestvorming meer plaats in de brandstoftank .De brandstof is langer houdbaar en veroudert bijna niet.
De brandstof wordt geleverd voor motoren , bromfietsen , auto’s , oldtimers , boten en cross motoren.
Het wordt verkocht in verpakkingen vanaf 5 liter , vervangt E5 en E10 benzine en het is uitwisselbaar en te mengen met alle soorten pomp benzine .
Nadeel is de hogere literprijs.
De Ecomaxx brandstof is onder andere getest tijdens de 1600 km lange Mille Miglia in een Alfa Romeo 8C uit 1936 , met een 8 cilinder motor met een inhoud van 3000 cc. En tijdens de Zwanenbroederrally hebben 15 auto´s ermee gereden als test.
De tweetakt benzine wordt ook tijdens motorcross wedstrijden uitvoerig getest.
Het is een zeer interessante presentatie met daarbij vele vragen uit de zaal . Het milieu en brandstof onderwerp staat erg in de belangstelling en iedereen is aan het kijken wat de beste oplossing is.
Als dank krijgen de heren die de presentatie verzorgd hebben de alom bekende Flevoklassieker mok .
Na de presentatie is er nog volop te bespreken over het brandstof onderwerp , met een drankje erbij gaat dat prima !
Vooral de vraag wanneer het te gebruiken , het hele jaar door of het alleen voor de winterstalling toevoegen is een belangrijk onderwerp.