Eigenaar Bas Klaaijsen
Op zaterdag 30 november 2024 hebben we de Kitcar collectie van Bas Klaaijsen in Swifterbant bezocht. Het bedrijf van Bas heeft een grote verzameling Kitcars en is gespecialiseerd in de handel , import en reparatie van Kitcars.
Bas vertelt over de historie van de Kitcars , de mogelijke problemen bij kenteken aanvraag na de zelfbouw en veranderingen in nationale en internationale wetgeving betreffende de Kitcars.
Vooral in de jaren 50 toen het gebruik van Polyester begon , werd de bouw van een Kitcar erg populair . Met een donorauto voor de techniek en een beschikbare kit was het erg aantrekkelijk zelf een Kitcar te bouwen.
In Engeland was de bouw van een Kitcar extra aantrekkelijk wanneer een bouwpakket zonder montage handleiding aangeschaft werd. Er hoefde dan geen BTW over de Kitcar betaald te worden.
Tegenwoordig is het erg lastig een kenteken te krijgen via het RDW voor een Kitcar. Het is erg belangrijk voordat je eraan begint precies uit te zoeken wat er mogelijk is om bv een hoge BPM aanslag te voorkomen zodra de kenteken aanvraag gedaan wordt.
Car Craft Cyclone
Marlin met BMW power
Nederlands merk Ruiter , slechts ongeveer 20 geproduceert.
Veel auto’s in de collectie zijn rechts gestuurd , omdat ze van oorsprong uit de UK afkomstig zijn. De import vanuit Engeland is vanwege de hoge import heffingen echter niet rendabel meer sinds Engeland uit de EU gestapt is.
Wel is het mogelijk met gebruik van een bestaand oldtimer chassis met kenteken een Kitcar te bouwen . Maar dan moet er voor het betreffende chassis wel een passend bouwpakket voor de carrosserie te krijgen zijn.
Engelse driewieler met het motorblok van een Honda CX500 motorfiets
Einde bezoek
Jack heeft aan het einde van het bezoek nog een aantal belangrijke club mededelingen , waarna Ton Bas bedankt voor de ontvangst en aan Bas de felbegeerde Flevoklassieker kaasplank overhandigt .
Door de vele Kitcars is een bezoek zeer de moeite waard.