Citroën DS Avond
Op dinsdag 21 januari hebben we een clubavond gehouden , met als hoofd onderwerp de Citroën DS . De avond begint met een inleiding over de historie van de DS door Jan Stienstra met daarop aansluitend een boeiend restauratieverslag van Bernard van Vliet , die zelf naar Frankrijk is gereisd om daar een DS te zoeken .
In het verleden zijn er veel Citroën DS en uit Frankrijk gehaald , in Nederland gerestaureerd en van een Nederlands kenteken voorzien. Deze auto’s waren toen redelijk makkelijk te vinden , omdat de meeste Fransen bij aankoop van een nieuwe auto de oude niet inruilen , maar thuis in de garage zetten. Er zijn er echter zoveel weggehaald uit Frankrijk , dat ze daar nu ook schaars worden.
Bernard heeft er toch nog een DS gevonden , het is uiteindelijk een Citröen Break geworden uit 1957. Hij vertelt over de bijzonderheden van aankoop en over de daarop volgende restauratie.

Na een aantal huishoudelijke mededelingen van de voorzitter start de presentatie met de historie van de Citroën DS en ID modellen door Jan
De DS wordt in oktober 1955 gepresenteert in Parijs en is onmiddelijk een groot succes . Er worden direkt grote aantallen van de DS bestelt. Het aerodynamische model is zijn tijd ver vooruit , is ongekend ruim en comfortabel , heeft rem- en stuurbekrachtiging en een fantastische wegligging. Nadelen zijn er ook , de auto is gecompliceerd , heeft weinig vermogen is onderhouds en roest gevoelig en duur.





1955 – 1975 in talloze uitvoeringen en kleuren
- Motoren: Van 1911cc met 75pk tot 2347cc IE met 143pk
- Versnellingsbak: Hydraulique (4 versn.) Handgesch. (4 of 5 versn.) Automatique (Borg Warner met 3 versn.)
- Luxe: Spartaans in de ID Normale tot super de luxe in de DS Pallas.
- Kleuren: Combinaties van carrosseriekleur en binnenbekleding zijn haast ontelbaar; zie hiervoor Le nuancier,


Aankoop en restauratie Citroën DS Break door Bernard van Vliet
Bernard is jaren geleden nog weer naar Frankrijk gereden om te proberen daar een Citroën DS te vinden , liefst bij iemand in de garage of schuur. Na enig zoekwerk heeft hij een DS Break gevonden , gestald in een volle garage , waardoor eigenlijk de auto niet goed bekeken kon worden .De vering was gezakt naar de allerlaagste stand , zodat ook de bodem niet bekeken kon worden door de kleine bodemspeling. Omdat de vraagprijs voor de auto best hoog was , werd er een overeenkomst geregeld. Als de auto naar buiten kon met een lopende motor is de aankoop akkoord



Omdat bij de aankoop in Frankrijk de auto maar gedeeltelijk kon worden bekeken is bij thuiskomst de auto helemaal gedemonteerd om de staat van de carrosserie goed te kunnen bekijken.
De auto is per trailer naar Nederland vervoert waar een begin met de restauratie gemaakt kon worden.
Ook kon er een inventarisatie gemaakt worden van alle losse onderdelen die bij de auto geleverd waren. Belangrijk om de missende onderdelen ook te vinden .
De staat van de auto bleek erg mee te vallen , er was waarschijnlijk jaren geleden ook al een begin gemaakt om de auto te restaureren.
Vele kwetsbare en roestgevoelige delen van de carrosserie waren al vervangen.
Wel kwam daarbij aan het licht dat de carrossserie enkele jaren nieuwer was dan de losse delen , het vermoeden is dat bij de vorige restauratie de oorspronkelijke carrosserie zo slecht was dat deze vervangen is.



Bij de aankoop heeft Bernard alle DS delen die rondom de auto te vinden waren ook meegenomen. Alles is stuk voor stuk gekontroleerd , schoongemaakt en weer in de originele staat teruggebracht.



Het recht monteren en afhangen van alle plaatdelen bij een DS met korrekte en rechtlopende naden rondom is een enorme klus en kost vele uren werk. Alles heeft een relatie met elkaar , monteer je een deel niet juist past de volgende ook niet.


De bekleding is waar nodig hersteld en grondig gereinigd met een mooi resultaat.


Aandacht voor de techniek






Ter afsluiting van het restauratieproces volgt het verplichte bezoek aan de RDW om een Nederlands kenteken bij de auto te krijgen.
Ook dat is allemaal gelukt ·




Het was een mooie presentatie met veel details en problemen die je dan zoal tegenkomt. Aan het einde van de avond ontvangt Bernard van Vliet uit handen van Jan Stienstra de befaamde Flevoklassieker mok met daarbij ook de Flevoklassieker kaasplank.