Met een luxe touringcar naar de volkswagenfabriek in Emden. met opstapplaatsen in Lelystad en Emmeloord vulde de bus zich tot 30 deelnemers. in de bus bleven plaatsen over maar de fabriek laat groepen groter dan 30 personen niet toe. Na een rit met tussenstop arriveerde we na ongeveer 2 uur bij de fabriekspoort. we worden aangemeld en kunnen de poort door en worden ontvangen in de Volkswagenshop van de fabriek. Na een korte introductie gaan we een ruimte in met een scherm en wordt er door een medewerker van Volkswagen die er al 36 jaar werkt uitleg gegeven wat er op dit terrein gebeurt hoe groot het is en wat ze er de afgelopen decennia in elkaar hebben gezet. de locatie is niet zondemeer gekozen. de haven is op een paar honderd meter en ook de spoorlijn is in de buurt. Bovendien is er een goede autoweg verbinding. er is dus een goede infrastructuur aanwezig om de halffabricaten aan te voeren en de gefabriceerde wagens naar plaats van bestemming te vervoeren. Nadrukkelijk wordt er diverse keren op gewezen dat fotos maken echt verboden is in en om de fabriek. Het terrein is 4 miljoen vierkante meter groot en voor ongeveer de helft bebouwd. over een paar jaar, is het streven, wil men hier co2 neutraal de autos produceren. Tot enkele jaren geleden werd de Volkswagen passat variant er nog geproduceerd. Op dit moment fabriceert men er alleen elektrische autos, drie types waaronder de ID-7 | Toegevoegd: |
VerwijdeNa een mooie introductiefilm gaan we middels een paar kleine op diesel aangedreven busjes naar de productiehallen. in de eerste hal wordt de carrosserie in elkaar gezet. Diverse onderdelen van boven- en zij- en achterkant. eerst worden de delen aan elkaar gelijmd. Pas daarna gaat het naar de volgende plaats in de straat, en wordt het aan elkaar gelast. Beter gezegd gepuntlast, daarom worden de onderdelen eerst gelijmd om resonantie te voorkomen. Op elke stopplaats in deze hal staan wel vier of meerdere robots. Nadat er weer diverse onderdelen aan de body zijn gelast wordt er door robots gekeken of alles nog binnen de tolerantie valt. Immers als het hier al scheef is past de rest ook niet meer. Als het al op een auto begint te lijken in ijzeren uitgeklede vorm dan gaat dit onderdeel naar de volgende fabriekshal. In deze hal van 60 voetbalvelden groot wordt de auto verder afgebouwd en ingericht. Hier werken beduidend meer mensen dan in de andere hal. In de hal waar het ijzeren geraamte wordt gemaakt werken min of meer alleen medewerkers die de robots controleren en medewerkers die het te verwerken materiaal aanvoeren. In deze hal werken per stopplek veel meer mensen en worden er tegelijkertijd veel meer onderdelen gemonteerd. Er zijn dan ook veel meer transportbewegingen autonoom of met een chauffeur. Halverwege de lijn wordt het al meer en meer een auto. Over alles is nagedacht. alles is er op gericht om met zo weinig mogelijk arbeid een onderdeel te plaatsen. Nadat de wagen gereed is wordt deze nog aan een aantal tests onderworpen en gaat deze naar het buitenterrein. daarna gaat deze op transport. Jaarlijks verlaten circa 300.000 autos op deze manier de fabriek. Na de rondleiding worden we met busjes terug gereden naar de bus. de terugreis gaat net zo gemakkelijk als de heenreis. In Emmeloord aangekomen is er nog een afsluitend etentje in de prijs inbegrepen. Er kan terug worden gekeken op een mooie dag met een interessant bezoek aan deze fabriek op 45 hectare. |
Recente reacties