Voor deze Porsche thema avond hebben we alle Flevoklassieker leden die een Porsche hebben of hebben gehad gevraagd iets te vertellen over het bezit en het gebruik van hun auto . Niet alleen het bezit , maar ook een verhaal over een zeer uitgebreide restauratie staat op het programma . De geschiedenis van de Porsche 911 en 928 wordt uitgebreid besproken , er is veel te vertellen over het merk . Er blijken een groot aantal 911 varianten te zijn gebouwd . Ook komt er een boeiend verhaal over een motor probleem van een 944 aan bod.
Intro filmpjes Porsche 356 en 911
Voor de liefhebber :
Links een film over een race met de Porsche 356
Rechts een film over alle type’s Porsche 911 , met uitleg op zijn Amerikaans.
Karel Stokking over politie Porsche´s
Karel Stokking is werkzaam geweest bij de politie en zag een Porsche 914 staan , die erg weinig gebruikt werd .
Porsche 356
Porsche 914
Porsche 914
Op zijn verzoek is de Porsche weer in gebruik genomen en daarna is de politie nog lang met diverse typen Porsche’s blijven rijden. Het is begonnen met de 356 , vervolgens is de 924 en vooral de 911 veel gebruikt bij de politie.
Dirkjan Brugging over de restauratie van zijn Porsche 912
Dirkjan Brugging heeft zijn Porsche 912 jaren geleden gekocht en heeft er eerst enige tijd mee gereden om de technische staat van de auto en de conditie van de carrosserie te onderzoeken. Daarna is de auto gedemonteerd en stap voor stap terug gebracht in nieuwstaat.
De carrosserie in de spuiterij voor een nieuwe laklaag
Motor en bak zijn weer gemonteerd
Bij aankoop was de kleur van de Porsche rood , maar na het verwijderen van diverse lak lagen kwam de originele kleur weer tevoorschijn. De auto bleek diverse malen te zijn gespoten. De carrosserie is binnen en buiten helemaal blank gemaakt , gerepareeerd waar nodig en helemaal in originele staat hersteld. De auto is ook weer in de originele kleur gespoten en na jaren werk weer in nieuwstaat.
Janco Krijger over de Porsche 928
Janco verteld over de geschiedenis van het model 928 en laat een film zien van de porsche 928 club. Het is een bijzonder Porsche model , min of meer ook bedoeld als opvolger van de 911 , maar dat is uiteindelijk niet gebeurd. De 928 heeft een V8 motor en er zijn verschillende versies op de markt gekomen.
Porsche heeft veel werk gedaan om de carrosserie een erg lage luchtweerstand mee te geven. Echter deed daarna het verhaal de ronde dat de 928 bij achteruit rijden een lagere luchtweerstand zou hebben dan bij voorruit rijden. Jaren geleden heeft het bekende TV programma “Mythbusters” het onderzocht . Eerst werd de cw waarde van de originele 928 gemeten .Een 928 carrosserie werd daarna in het tv programma verwijderd van het onderstel en andersom weer gemonteerd . Vervolgens werd weer de cw waarde gemeten en wat bleek :
De luchtweerstand was bij het achteruit rijden inderdaad lager dan bij voorruit rijden.
René van der Velde over de Porsche 911
Een bijzonder verhaal van René over de omzwervingen van deze Porsche 911 . Zijn zuster kreeg verkering met een amerikaanse militair in Duistland en deze kocht daarna de Porsche 911 . Na einde diensttijd is de 911 mee genomen na de USA en daar jaren gebruikt. Op een gegeven moment is de auto daar in de garage onder een kleed beland en heeft daar zo vele jaren gestaan.
Deze 911 is een zeldzaam type met de olievuldop achter een klepje in het rechter achterscherm boven het wiel , de bekende “Ölklappe” .
Na 989 geproduceerde exemplaren besloot Porsche de olievul opening achter onder de motorkap te plaatsen. De olievulklep bleek vaak verward te worden met de benzine tankklep , waardoor er benzine in het motorcarter terecht kwam met rampzalige gevolgen voor het motorblok.
Uiteindelijk is besloten de auto terug te brengen naar Nederland met het verzoek aan René om hem te verkopen. Een handelaar werd gevraagd om een bod te doen , maar de auto werd gegund aan een bevriende relatie.
Op dit moment wordt er volop aan de restauratie van de Porsche gewerkt
René van der Velde over de Porsche Boxster
René heeft ook een Porsche Boxster in zijn bezit gehad .Deze boxster heeft een 2.5 6 cilinder boxermotor , geplaatst als middenmotor. Een probleemloze auto volgens René.
Leo Hanssen over de Porsche 944 Turbo
De familie Hanssen is begonnen met een Porsche 924 , maar omdat deze toch wel voor een groot deel uit VW onderdelen bestond is deze later vervangen door een Porsche 944 Turbo , een “echte” Porsche. Geimporteerd uit Japan met volledige documentatie.
Na verloop van tijd kwam er een tik in de motor , en na onderzoek is de motor uit de auto gehaald om het probleem te onderzoeken.
Het probleem bleek een uitgelopen drijfstang lager te zijn , waarschijnlijk veroorzaakt door een verstopt oliekanaal. De gevolgen waren groot , beschadigde krukas , lager en diepe krassen in de cilinderwand. Vanwege de oppervlakte behandeling van de cilinderwanden in het blok kon deze niet opgeboord worden , maar moest er een vervangend blok gezocht worden. Een zoektocht van meer dan een jaar. Daarna is het motor blok weer opgebouwd en teruggeplaatst in de auto.