Restauratie AC Saloon 2 liter uit 1948

Leo Hanssen vertelt op 20-02-2024 over de uitgebreide restauratie van zijn AC Saloon uit 1948. Hij had al langer de wens een oldtimer te restaureren en toen hij deze Britse AC tegenkwam , heeft hij besloten deze te kopen . De auto is vrijwel kompleet en de carrosserie is nog in een redelijke staat , goede basis voor een restauratie. Na aanpassingen aan zijn garage thuis is de AC daar naar binnen gereden en is Leo met de restauratie begonnen. Een uitdagende klus , want deze auto is in het verleden  nieuw opgebouwd met stalen , houten en aluminium delen. Een deel van de dragende constructie bestaat uit essenhout met daar overheen aluminium plaatwerk. Er moesten diverse houten delen vervangen worden en ook het aluminium plaatwerk had veel aandacht nodig.

AC Historie

AC is als fabrikant begonnen in 1901 met de productie van 3 wielers , 2 wielen voor en de motor direct voor het in het midden geplaatste achterwiel. De naam AC is een afkorting van de oorspronkelijke naam Auto Carrier. In 1913 werd er met de productie overgeschakeld naar 4 wiel auto´s . Het meest bekend is het merk AC van de Cobra sportwagens , vaak voorzien van een “dikke” amerikaanse V8 motor , een gewilde en nu een erg dure oldtimer sportwagen. De Saloon , onderwerp van dit verhaal , is geproduceerd van 1947 tot 1956 . Ook is er een klein aantal cabrio en bedrijfswagen modellen geproduceert. Productie aantal totaal is  1285 , dus het betreft een erg bijzondere en zeldzame auto.

Aan de hand van vele detail foto’s vertelt Leo over het verloop van de restauratie en de uitdagingen die hij daarbij tegenkwam. Een mooi verhaal met vele foto´s.

Demontage om de conditie van de auto te onderzoeken

De restauratie begint met de demontage van de auto om de conditie van alle onderdelen te kunnen beoordelen. Diverse vooral houten delen bleken in een slechte conditie en moesten vervangen worden.

De bedrading was  erg slecht, er werden veel  blootliggende draden gevonden onder de motorkap. Bijzonder dat er in het verleden geen brand ontstaan is !

Bijzondere dynamo

Verdeler en benzinefilter

Dashboard , en vloer 

Wielkast in slechte toestand

De wederopbouw

Bij de restauratie zijn de motor en versnellingbak niet gedemonteerd , hiervoor  gold het aloude gezegde “Ga het niet repareren als het niet stuk is”. Vooral bij een 6 cilinder motor met losse cilinderbussen is het verstandig alles op zijn plaats te laten als er geen problemen zijn. Wel zijn de koelkanalen van de motor grondig gereinigd en is de constructie van de waterpomp lagering gemoderniseerd. De oude constructie bleek erg kwetsbaar en snel te slijten.

De kachel onder het dashboard is een achteraf gemonteerde accesscoire en was destijds alleen passend te krijgen door een deuk in de tunnel buis te slaan. De elektro motor in de kachel was totaal versleten en is niet meer verkrijgbaar . Hier heeft Leo een motor gezocht die er veel op leek en passend gemaakt . Alles werkt nu weer perfect , ook de 2 snelheden van de motor.

Zo repareer je een afgebroken raambediening

De dwarsbalk tussen de beide achterschermen is totaal vergaan. De balk is de afscheiding tussen het onderste deel bestemd voor het reservewiel en het bovenste deel , de kofferbak. Beide hebben een eigen toegangsklep. De dwarsbalk bestaat uit essenhout met daaroverheen aluminium plaat. Voor de reparatie moet je dus hout- en metaalbewerker zijn.

De remmen voor zijn hydraulisch bediend en achter kabel bediend . 

De achterrem voor en na restauratie.

De oude bedrading van de auto was niet meer bruikbaar , maar gelukkig zijn er bedrijven die een kompleet nieuwe kabel set kunnen produceren met een  bij het bouwjaar behorende uiterlijk .

Het leerwerk van het interieur zag er aanvankelijk slecht uit , maar na grondige reiniging en wat kleine reparaties ziet het er weer prima uit.

Het einde van de restauratie komt na bijna 7 jaar in zicht , de carrosserie kan naar de spuiter . De auto wordt eerst in de grondverf gespoten om kleine oneffenheden zichbaar te maken en wordt daarna in de originele kleur gespoten . Dan volgt het leukste werk , de auto weer opbouwen.

Zoals vaak bij een restauratie project duiken er na voltooing en een proefrit toch nog wat probeempjes op. De carburatie blijkt niet goed te werken en de waterpomp wordt aangepast  met een dubbel lager om de betrouwbaarheid te vergroten

Einde van de geslaagde restauratie. Er staat weer een prachtige en unieke auto !!

Aan het einde van het erg interessante verhaal over de restauratie van de AC ontvangt Leo van de voorzitter een Flevoklassieker kado.

Wie weet het ?

Tijdens de restauratie kwam Leo het afgebeelde onderdeel tegen . Het was voorin de auto gemonteerd maar lijkt nooit aangesloten te zijn geweest. Het lijkt op een soort pomp .

Wie weet wat het is mag het zeggen.