Matra Murena 1.6

Zaterdag 21 december 2019. Om 9.00 uur arriveerden Gijs van Asselt en Vincent ter Weijden om de Matra Murena op te halen. De Matra werd in 2011 geschorst dus rijden op de openbare weg is niet toegestaan. Dat is de laatste 9 jaar dus niet gebeurd.

Wat er aan vooraf ging

In het Almere van 1998 werden jaarlijks tal van evenementen georganiseerd, waarbij ook de auto aan bod kwam. Met mijn zoon Vincent, ondertussen in het bezit van een rijbewijs, bezocht ik deze. Daar kwamen wij voor het eerst het automerk Matra tegen, een groene van het type Talbot Murena met een 1600 cc motor. De eigenaar, een heer van middelbare leeftijd, raakte maar niet uitgesproken over zijn auto. Een driezits concept met een middenmotor en een thermisch verzonken chassis met polyester carrosseriedelen.

Vincent was bijzonder enthousiast, wat logisch te verklaren was als je de Matra vergeleek met de Saab 90 waar hij op dat moment in reed. Er bleek ook een actieve vereniging te bestaan, de Simca & Matra Sports Club, die toentertijd in Haarlem gevestigd was.
Het enthousiasme van het eerste moment kreeg in de weken erna een vervolg en ontwikkelde zich tot een gezamenlijk project. Zoon en vader waren met regelmaat op stap om Matra’s te bekijken. Er waren drie types Talbot Murena. Het instap model met een 1.6 motor, de 2.2 en de 2.2 S. De laatste twee hadden een Talbot Tagora 2.2 liter motor die op zijn beurt weer afkomstig was van de Chrysler-Simca 160/180/2L motor die men van een andere krukas heeft voorzien zodat het slagvolume 2155 cc werd. Het kleine motorcompartiment boven de achterwielen en achter de voorstoelen werd hierdoor volledig volgebouwd. Dit integenstelling tot de Simca 1.6 liter motor, waar meer ruimte voor beschikbaar was. Voor deze laatste hebben wij gekozen. Gelet op het plan om het onderhoud in eigen beheer te doen was deze motor de betere keuze. Een niet onbelangrijke bijkomstigheid was dat deze 1.6 niet zo snel was als een 2.2. Hetgeen voor mij een geruster gevoel gaf als zoonlief ermee zou gaan rijden. In het nabij Hilversum gelegen ’s Gravenland passeerden wij bij toeval een Matra met daarop een bord te koop. Een originele Nederlandse auto van 3 september 1981. De kleur blauw was niet verkeerd, het interieur bestaande uit de drie voorstoelen was acceptabel en de motor draaide netjes rond. Na enkele keren gekeken en gereden te hebben besloten wij om de auto gezamenlijk te kopen.

Zo gebeurde het dat Vincent op 6 augustus 1998 zijn eerste auto tennaamgesteld kreeg. Toen de auto zijn vaste plaats had op de oprit viel het ons op dat er koelwater uit het expansievat lekte. De eerste reparatie diende zich hiermee aan. Na een middag sleutelen was het door het plaatsen van een nieuwe koppakking opgelost. De auto is in de periode daarna wat sportiever gemaakt door het plaatsen van een andere uitlaat en natuurlijk moest hij ook sneller. Er werden twee dubbele Webers gemonteerd voor wat meer koppel en open luchtfilters voor een sportief geluid maar je blijft natuurlijk bezig met zo’n auto. Één cilinder bleef bij een compressiemeting wat achter. Het blok was snel uitgebouwd en na een volledige motorrevisie bij een gerenommeerde firma weer als nieuw ingebouwd. Daarna volgde een lange periode van zorgeloos rijden. Vanaf 2004 nam het gebruik wat af en beperkte het aandacht geven aan de Matra zich tot onderhoudsactiviteiten rondom de jaarlijkse APK. Vastzittende remmen, het vacuümsysteem, de verlichting en de CO afstelling waren jaarlijks terugkomende onderwerpen.

In 2011 hebben wij de Matra geschorst. Hiermee verviel de APK stress en sindsdien staat de auto op zijn vaste plaats onder de carport bij het ouderlijkhuis met banden op 3 bar en met de accudruppelaar in bedrijf. In de afgelopen tijd hebben wij wel onderdelen ingekocht zoals een set nieuwe sloten, deurrubbers, diverse raamrubbers en andere klein materialen. Nog op de verlanglijst staat een set stoelen met leren bekleding. De Matra wacht nu op betere tijden. Kleinzoon was toen drie jaar oud. Dus wie weet wordt het project over vijftien jaar overgenomen door de volgende generatie.

Zaterdag 21 december 2019

Om 9.00 uur arriveerde Gijs van Asselt en Vincent ter Weijden om de Matra Murena op te halen. Vandaag wordt de start gemaakt om de Matra weer gereed te maken voor het rijden op de openbare weg en met name om aanwezig te kunnen zijn bij de evenementen van de Flevoklassiekers. Nadat de Matra op de autotrailer, die achter Gijs zijn Volvo stond, was geduwd vertrokken de heren naar de bedrijfshal in de Noordersluis.

A.P.K. kritische punten worden nagelopen en aangepakt. Met name de rubberen stofhoezen van de aandrijfassen zijn aan vervanging toe.

Algemeen

Er zijn 10.680 Matra Murena’s gebouwd in de periode tussen september 1980 tot en met juli 1983 in de Matra fabriek te Romorantin in Frankrijk, waarvan 5.640 stuks waren voorzien van de 1.6, 5.460 stuks de 2.2 en slechts 480 exemplaren kregen de 2.2 S krachtbron. Er zijn in Nederland ongeveer 200 exemplaren van de Matra Murena 1.6 en 2.2 nieuw verkocht. Onze Matra werd op 3 september 1981 tennaamgesteld en is vanaf 6 augustus 1998 in ons bezit.

Met dank aan Gijs van Asselt voor zijn support,

Lex ter Weijden