De Fiat Topolino (1937-1955)

In 1936 ziet de Fiat 500 A Topolino het licht. Zijn naam dankt hij aan zijn kleine formaat en speciale vorm, waardoor hij wat weg heeft van Disney’s Mickey Mouse die in Italië door het leven gaat als Topolino (‘muisje’).
Deze pionier in het segment kleine en goedkope auto’s was ontwikkeld als reactie op de economische crisis die Italië in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog trof. Indertijd was het de kleinste in massa geproduceerde auto ter wereld.          Rond de  520.000 werden er verkocht.

Mirafiori is niet alleen de belangrijkste Fiat-fabriek van Turijn, het is ook de oudste autofabriek in Europa waar nog dagelijks auto’s van de band rollen. Het complex, dat op 15 mei 1939 wordt geopend, is bedoeld om de productie van betaalbare modellen met een bescheiden cilinderinhoud te vergroten. Pas na de Tweede Wereldoorlog begint in 1947 de feitelijke autoproductie in Mirafiori met de introductie van de tweede serie van de 500 A

De drie modellen van de Fiat Topolino

Drie modellen werden er gebouwd van de Topolino. Model A en B deelden dezelfde body alleen de motor van model B had 3 pk meer dan model A.

Model A werd gebouwd tussen 1937 en 1948. Het model was een tweedeurs sedan, uitgerust met een 13 pk 569 cc viercilinder watergekoelde motor gemonteerd aan de voorkant. De topsnelheid van de Fiat Topolino A lag op ongeveer 85 km/u.

 

Model B werd tussen 1948 en 1949 gebouwd en was een 3-deurs wagen onder de naam 500 B Topolino Giardinetta (stationwagon). De motor van model B had 16 pk.

De ‘Giardiniera’, was een van de eerste op grote schaal gebouwde stationwagons. Het model, dat zich kenmerkt door zijn luxueus ogende zijpanelen van essenhout en masonite, dankt zijn benaming aan de naam van de karren die tuinders in Italië gebruikten om hun producten te vervoeren. Hoewel hij nauwelijks langer dan een jaar in productie is geweest, zijn er ruim 21.000 stuks van geproduceerd.

 

 

 

Model C kwam in 1949 op de markt met dezelfde 16 pk motor als model B maar met een nieuwe body. Dit model was verkrijgbaar als tweedeurs sedan en driedeurs wagon.

In 1952 werd de Giardinetta omgedoopt tot de Belvedere, verwijzend naar haar zonnedak.

Model C werd geproduceerd tot 1955.

Een origineel in Nederland geleverde “Topolino”

De eerste toelating en tenaamstelling van de blauwe Fiat Topolino model C vond in Nederland plaats op 11 december 1953.

 

De Flevoklassiekers.nl