Circuit Zandvoort,

donderdagochtend 27 februari. Eindelijk weer eens een februari dag zonder wind en met temperaturen die bij februari horen. Ondanks de vakantie is het toch nog redelijk druk op de A9 richting Haarlem. Dit zal echter geen gewone donderdag worden, want ik ben op weg richting Circuit Zandvoort. Er wordt vandaag voor het eerst op de baan gereden met alle nieuwe wijzigingen die zijn aangebracht voor de Formule 1. Langs de Zeeweg wordt om 07:30 al gewerkt. Zo te zien zijn ze bezig met het onderhoud aan de fietspaden, waar in mei duizenden Formule 1 fans gebruik van zullen maken.

Bij het opdraaien van de toegangsweg naar Circuit Zandvoort zie je gelijk dat er in de winter heel hard is gewerkt. Er staat ineens een metalen geraamte boven op de duin bij de Arie Luyendijk bocht. Dat zal ongetwijfeld een skybox gaan worden of iets dergelijks. Rijdend richting de pitsstraat valt gelijk de 2 meter hoge muur op die daar voorheen niet stond. Dit is de buitenkant van de Hugenholtzbocht waar de laatste tijd veel over geschreven is in de pers. Het is een heuze kombocht geworden. De raceauto’s kunnen vandaag nog niet via de paddock richting de pitboxen, want ze zijn nog keihard aan het werk om de pitboxen te vergroten. Sterker nog, morgen wordt er pas beton gestort voor de vloeren. En dat er hard gewerkt wordt is overal te zien. De baan zou nl. om 09:00 open gaan, maar dat is natuurlijk onmogelijk als er een shovel op de baan staat. 

Een beetje verlaat gaat na 09:30 dan toch de baan open

Inmiddels is het gaan regenen en nu blijkt dus waarom er langs de snelweg borden staan met “nieuw wegdek, langere remweg”. In de eerste snelle ronde gaan gelijk de eerste auto’s rechtdoor bij de Tarzan bocht. Gelukkig is er voor de formule 1 een extra uitloopstrook aangelegd en dat scheelt weer een ritje door de grindbak. Bij terugkomst van de eerste rijders blijkt dat de baan spiegelglad is. Er blijken ook nog geen rempunt borden langs de baan te staan, waardoor het moeilijk zoeken is naar het punt waar je begint met remmen. Al met al heeft dat over de hele dag een flink aantal incidenten opgeleverd, waardoor er steeds enige tijd niet kon worden gereden. 

 

Een slip

Aan het einde van de dag mocht ik zelf nog even mee in de raceauto om te kijken hoe de baan er uit ziet vanuit de auto. En wow, de nieuwe baan ziet er erg gelikt uit., maar zelfs aan het einde van de dag was het nog glad. Dat resulteerde nog in een slip, omdat er een andere deelnemer overdwars op de baan stond. Gelukkig konden wij zonder schade verder, alleen een ritje door de wasstraat kan geen kwaad. Op mijn facebook pagina staat een filmpje van het vernieuwde Circuit Zandvoort voor de nieuwsgierige mensen.

Tot de formule 1 moet er nog heel veel gebeuren aan de buitenkant van Circuit Zandvoort, het is namelijk nog 1 grote bouwput, maar op de baan kan in ieder geval gereden worden. Binnenkort is de HARC250. Ga vooral kijken zou ik zeggen, maar verwacht geen faciliteiten voor het publiek, want dat is er nu nog niet.      Wellicht is de hoofdtribune open, maar daar werd vandaag ook nog aan gewerkt.

Met dank aan Gilian van Harmelen voor zijn artikel en foto’s.

Flevoklassiekers.nl