Een bouwpakket

Deze Jensen Interceptor is in juni 1972 in Engeland op de weg gekomen en werd in september 1985 in Nederland geregistreerd. De eerste Nederlandse eigenaar is, zo heeft hij laten weten, nog in het bezit van de originele Engelse kentekenplaten.

Blijkbaar verkeerde de Jensen in 1997 in een dusdanige staat van onderhoud dat een restauratie gewenst was. De Jensen werd ontmanteld en blijkbaar tot de laatste bout. Deze restauratie werd door de toenmalige enthousiast begonnen eigenaar niet volbracht en het project kwam stil te liggen om uiteindelijk na 13 jaar verkocht te worden.

Pierre Jongebloet, de huidige eigenaar, kocht in december 2010 de Jensen als een bouwpakket en besteedde ruim 5 jaar om de Jensen weer in zijn oorspronkelijke en originele staat samen te bouwen tot deze prachtige Jensen Interceptor MK III.

Een uitdaging

Eind 2010 zag ik de Jensen voor de eerste keer. De schuur, waarin hij al 13 jaar stond, was droog en voorzien van ventilatie en dat was een plezierige bijkomstigheid. De kale motor zat nog in de auto, de bedrading hing los. Onderdelen, waaronder het stuurhuis, lagen op een werkbank terwijl de benzinetank zich in een andere ruimte bevond. Het leren interieur zag er onbeschadigd uit. Als oldtimer liefhebber zag ik in deze 8 cilinder Jensen een uitdaging.

Logisch nadenken

Met behulp van het werkplaatsboek leerde ik alle ins en outs van de Jensen kennen. Het complementeren van de benodigde onderdelen vond plaats. Het overzicht krijgen van alle losse onderdelen en hun plaats in de auto vorderde als een puzzel. De bedrading aansluiten op de onderdelen, schakelaars of carrosseriedelen was natuurlijk meer dan een kwestie van de kabelboom uitrollen en logisch nadenken. Het einde kwam in zicht.

 

 

Een goed gevoel

Na 5 jaar was het project voltooid. Het moment was daar, de sleutel ging in het contactslot. De sleutel draaide ik naar rechts en de achtcilinder startte.

Na 18 jaar niet meer op de openbare weg geweest te zijn ging de eerste rit van Bant naar Kraggenburg (Flevoland) voor de A.P.K. De Jensen werd zonder opmerkingen goedgekeurd en dat gaf na 5 jaar sleutelen een goed gevoel.

Click op een foto voor een grotere weergave.

De standaard aandrijflijn

De motor in de Jensen Interceptor MKlll is een Chrysler 440 ci 7.2 L V8 280PK
Versnellingsbak is een 3 Speed automaat

 

Na Tuning

  • 425 SAE pk’s
  • snelle nokkenas met rolstoters
  • elektronische injectie,
  • Edelbrock inlaatspruitstuk
  • spagetti uitlaten (zgn headers) en eindpijpen met grotere diameter
  • de automaatbak is omgebouwd met “quickshift” voor wat sportiever schakelen

Productiejaren 1966-1976 (MKlll 1972-1976)
Productieaantal 6.408

De Flevoklassiekers.nl