Citroën Dyane 

Rond de tweede helft van de jaren zestig daalden de verkoopaantallen van de Citroën 2CV door toedoen van concurrent Renault met zijn Renault 4, maar ook door Citroën’s eigen modellen met krachtigere motoren, zoals de Ami 6.

De toenmalige Citroën directeur Pierre Bercot wilde snel een concurrent voor de R4, maar wel een concurrent  die voorzien is van Citroëns eigen wapens:

  • een zuinige luchtgekoelde boxermotor,
  • het unieke veersysteem van de 2CV 
  • het welbekende  standaard oprolbaar dak.

En als van dezelfde productiefaciliteiten gebruik kon worden gemaakt als die van de 2CV, scheelde dat ook veel in de kosten. 

De vormgeving werd uitbesteed aan het ontwerpbureau van Panhard, de oudste nog bestaande automobielfabrikant van Frankrijk, deels eigendom van Citroën. Toen men in het voorjaar van 1965 de eerste schetsen liet zien, was de directie van Citroën niet erg tevreden. De neus was te massief en leek te veel op de Ami 6. Ook de achterkant kon geen goedkeuring wegdragen. In plaats van de ontwerper met huiswerk terug te sturen, liet de directie het aanpassen over aan het eigen stylingbureau van Citroën alwaar Jacques Charreton net in dienst was getreden. Hij heeft uiteindelijk de karakteristieke neus en achteraanzicht ontworpen.

De naam Dyane kwam uit de archieven van Panhard, die dat merk naast de namen Dyna, Dynavia en Dynamic ook Dyane had gedeponeerd. Citroën, die eigenaar was van Panhard, haalde de naam Dyane min of meer van de plank.

De eerste Citroën Dyane rolde in 1967 uit de Citroën fabriek en werd vervolgens op 8 augustus 1967 aan de pers en de dealers gepresenteerd.

DYANE D6 CONFORT

De op de foto’s afgebeelde  Citroën Dyane D6 Confort is voorzien van een 602 cm3 2 cylinder en is op 25 februari 1969 in Nederland voor het eerst op de weg gekomen. Na 36 jaar rijplezier heeft de eerste eigenaar de Dyane, met een kilometerstand 113.000 kilometers, in 2005 gestald waar hij vervolgens 12 jaar heeft stilgestaan.
De huidige “tweede” eigenaar heeft de Dyane vanaf augustus 2017 in bezit. De motor heeft een revisie ondergaan, vloeistoffen werden vervangen en het resultaat was een een Dyane in uitstekende en betrouwbare staat.
Vanaf 2017 wordt de Dyane regelmatig in Flevoland gebruikt. De huidige kilometerstand staat nu op 117.000 kilometers.

Koplampen

Het oorspronkelijk ontwep had vierkante koplampen. Dat was te duur; uiteindelijk kreeg de Dyane ronde koplampen met daaromheen een vierkante sierring.

Klik op de foto’s voor een vergrote weergave.

Vijfde deur

Het grote pluspunt van de Citroën Dyane was natuurlijk de achterklep of vijfde deur, waarmee de auto als tegenhanger van de Renault 4 kon worden beschouwd.

Roldak

De wagen kreeg standaard een roldak, welke helemaal of tot de helft kon worden geopend en vastgezet.

33 pk

De Dyane 6 is voorzien van een 33 pk 602 cc motor (M4) en een vierversnellingsbak.

Klik op de foto’s voor een vergrote weergave.

Één der laatste

Op de onderstaande foto ziet u één van de laatst geproduceerde  Citroën Dyane. Eerste tenaamgestelling op 6 july 1983 en thans in het bezit van de huidige eigenaar sinds december 2002.

1.443.493 stuks

Halverwege 1983 werden de overgebleven Dyane’s door Citroën uit het modellenprogramma gehaald. Behalve in Frankrijk zijn de Dyane’s ook in België, Spanje, Portugal, Iran en Joegoslavië van de band gerold.

In totaal zijn er 1.443.493 stuks in zijn zestienjarige bestaan geproduceerd .

De Flevoklassiekers.nl