Volvo P1800

De productie van de Volvo 1800 startte in april 1961 als “P1800” en vond deels plaats in Schotland, alwaar de carrosserieën werden geproduceerd en in Engeland, waar de eindmontage plaatsvond. De reden hiervoor was het verkoop succes van de toen bestaande Volvo modellen “Amazon” &  “PV544” waardoor de productiefaciliteiten van Volvo volledig gevuld waren.

 

Volvo 1800 S

6000 Volvo’s P1800 waren er in Engeland geproduceerd toen in maart 1963 Volvo besloot de eindmontage te verplaatsen naar haar fabriek in Lundby (Zweden). Vanaf april  1963 werd de naam Volvo P1800 gewijzigd in  Volvo 1800 S (“S” voor Sverige). Begin 1968 verhuisde ook de productiepersen van de P1800 carrosserieën van Schotland naar Volvo’s carrosseriefabriek in Olofstöm (Zweden).

 

Volvo 1800 E

In augustus 1969 werd de B 20E motor, voorzien van benzine-inspuiting, toegepast. Vanaf dat moment kreeg de Volvo de naam 1800 E. („E” voor: Electronic Injection).

Succesvolle carrosserie

Er werden gedurende de productiejaren 1961/1972 39.407 coupés gebouwd en nagenoeg geen wijzigingen aangebracht aan de zo succesvolle carrosserie. De verschillende bouwjaren onderscheiden zich slechts op details als de gril, sierlijsten, wielen en kleuren.

Er werden gedurende augustus 1961 tot 22 juni 1972  3 type motoren  in de coupé geleverd.

3 type motoren

  1. Als eerste de 1780 cm3 B 18 , 100 pk bij 5000 tpm en 148 Nm bij            3500 tpm, van augustus 1961 tot juli 1968.
  2. Als tweede de 1986 cm3 B 20B, 100 pk bij 5500 tpm en 155 Nm bij        3500 tpm, van augustus 1968 tot juli 1969.
  3. Als derde de 1986 cm3 B 20E, 130 pk bij 5500 tpm en 170 Nm bij          3500 tpm, van augustus 1969 tot juli 1972.

 

Klassiek en Sportief deze Volvo P 1800

De rode Volvo 1800 S van februari 1967 is vanaf het modeljaar 1966/1967 voorzien van een smalle sierlijst langs de carressorie van de voorste tot de achterste wielkast en van een B18 motor.

In 1986 werd de opvolger van de Volvo 1800 S gepresenteerd: de Volvo 480.

Flevoklassiekers