Mercedes-Benz R129 Roadster.

  • De vierde generatie van een uitzonderlijke sportwagen-traditie.
    Wereldpremière voor de automatische rolbeugel.
  • De legendarische modelaanduiding 300 SL leeft voort.
  • Modern, elegant, dynamisch en toch duidelijk onderdeel van een grote traditie: de Mercedes-Benz SL. Roadster was in maart 1989 een van de grootste sensaties op de Autosalon van Genève .

Deze sportwagen (modelserie R 129) verscheen voor het eerst in de varianten 300 SL, 300 SL-24 en 500 SL, en in de daaropvolgende jaren werden verschillende modellen toegevoegd aan de SL 73 AMG in 1999.
De R 129 was de vierde generatie van de SL-Klasse sinds de legendarische gull-wing Mercedes-Benz 300 SL uit de jaren 50. In 2001 werd de 129-modelserie vervangen door de 230-serie.

De SL-modellen in de 129-serie hadden overtuigende technische innovaties en een goede balans tussen klassieke elementen en nieuw design. Deze generatie sportwagens bracht echter ook twee wijzigingen in de SL-traditie met zich mee: ten eerste werd de SL in Bremen gebouwd in plaats van in Sindelfingen en ten tweede werd de Mercedes-Benz-nomenclatuur herzien terwijl de R 129 werd geproduceerd. In de zomer van 1993 paste het in Stuttgart gevestigde merk de modelaanduidingen voor zijn open sportwagens aan aan de nomenclatuur die aanvankelijk voor de C-Klasse werd geïntroduceerd en tot op de dag van vandaag wordt gebruikt. Vanaf dat moment zou de legendarische afkorting “SL” verschijnen voor het driecijferige nummer dat de cilinderinhoud aangeeft. De 300 SL werd zo de SL 300, waardoor de
300 SL uit de 129 modelserie, de laatste Mercedes-Benz sportwagen die voorlopig deze legendarische modelaanduiding draagt.

Het rijcomfort van de roadster werd verbeterd door extra diagonale veerpoten en andere verstevigingen te installeren die de trillings- en torsie-eigenschappen van open voertuigen optimaliseerden.

 

De expertise van de ingenieurs wierp zijn vruchten af ​​en de torsiesterkte van de nieuwe roadster was 30 procent meer dan die van het vorige model en nu gelijk aan die van een sedan.
Het chassis met voorwielophanging met schokdempers en onafhankelijke multi-link achterwielophanging was van hetzelfde basisontwerp als dat van de W 201 compact-serie modellen en de executive-size W 124 serie modellen. Tal van componenten werden speciaal voor de roadster aangepast, evenals de asconfiguratie. Een nieuw hulpsysteem werd als optie leverbaar, dat staat voor de allernieuwste chassistechnologie. De drie subsystemen omvatten niveauregeling en -regeling op de voor- en achteras, automatische snelheidsafhankelijke niveauregeling en het adaptieve dempingssysteem ADS. De SL-modellen werden standaard geleverd met 16-inch lichtmetalen velgen en zoals je van een sportwagen mag verwachten, royale remmen. Voor het eerst werden schijfremmen met vaste remklauwen gemonteerd in een Mercedes-Benz personenauto waarbij de twee paar zuigers verschillende diameters hadden.

1989: Mercedes-Benz 300 SL breidt het modellengamma uit.

Het instapmodel in 1989 was de drie-liter variant van de Mercedes-Benz 300 SL met de M 103 zescilinder lijnmotor (140 kW / 190 pk bij 5700 tpm, topsnelheid 228 km / u). Vier kleppen per cilinder gaven de 300 SL-24 dezelfde cilinderinhoud maar aanzienlijk meer vermogen dankzij de nieuwe M 104-motor (170 kW / 231 pk bij 6300 tpm, maximumsnelheid 240 km / u). Het topmodel was de 500 SL met zijn
M 119 V8-motor (240 kW / 326 pk bij 5500 tpm). De topsnelheid van dit voertuig, dat bij zijn debuut de krachtigste Mercedes-Benz personenauto op de markt was, was beperkt tot 250 km / u. Een nieuw topmodel werd in 1992 onthuld in de vorm van de 600 SL (later de SL 600; 290 kW / 394 pk bij 5200 tpm).
In 1993 werden de twee drielitermodellen vervangen door de nieuwe SL 280 (142 kW / 193 pk bij 5500 tpm) en SL 320 (170 kW / 231 pk bij 5600 tpm), terwijl AMG de SL 60 AMG (280 kW / 381 pk bij 5500 tpm).

 

In 1995 presenteerde Mercedes-Benz de gefacelifte SL-modellen op de IAA International Motor Show.

 

De facelift omvatte nieuwe ontwerpkenmerken, uitgebreidere standaarduitrusting en verbeterde technologie. Nieuw waren de koplampen met xenongasontladingslampen, die enkele maanden eerder op de E-Klasse (modelserie 210) werden geïntroduceerd en nu ook op de SL-Klasse verkrijgbaar waren. Mercedes-Benz voorzag standaard de roadster met een nieuw cruise control-systeem voor de 30 km snelheidszones. In september 1995 kregen de SL 500 en SL 600 een nieuwe vijftraps automatische transmissie met koppelomvormer lock-up koppeling. De motorspecialisten verbeterden ook het brandstofverbruik en de emissies verder. Het elektronische stabiliteitsprogramma ESP® was beschikbaar als optie op de gefacelifte SL 500, maar kwam standaard op het twaalfcilinder SL 600-model. Brake Assist (BAS), een wereldprimeur voor actieve veiligheid.

Deze Mercedes-Benz SL 320, bouwjaar november 1997 is voorzien van een vijftraps electronische automatische transmissie.

Sinds juni 2015 in bezit van de huidige eigenaar . 

Om de SL in goede conditie te behouden geschiedt het periodieke onderhoud op basis van een tijdschema bij een Mercedes-Benz klassieker specialist.
 Motorolie
 Versnellingsbakolie
 Stuurbekrachtigingsolie
 Cardanolie
 Remvloeistof
 Koelvloeistof

Om de accu gedurende de periode van stilstand volledig opgeladen te houden is er een aansluitkabel op de accupolen gemonteerd waar de buiten de auto geplaatste CTEK accu oplader op aangesloten wordt.

De volgende punten staan voor de toekomst op de onderhoudslijst:

Remslangen vervangen
Stuurstangen en stuurkogels
Bougiekabels
Bougiedoppen
Draagarmen voor
Revisie dynamo
Bevestigingsrubbers schokdempers

De woonomgving

De meest hardnekkige vervuiling komt uit de bomen die in en in de nabijheid van de woonomgeving staan. Hars, harde pitjes en luizenmelk hecht zich zo sterk aan autolak dat het vaak onmogelijk is ze te verwijderen. De enige afdoende oplossing is een afdekhoes over de auto.