Theo Ernst vertelt het bijzondere verhaal over de restauratie van zijn Willys uit 1963 . Na aankoop van de auto bij Museum Bergeijk is de auto jarenlang door Theo gebruikt als bedrijfs auto , maar na een defect aan de startmotor is de auto in de tuin beland en daar heeft de auto ongeveer 10 jaar stil gestaan .

 

Na 10 jaar buiten gestaan te hebben was de carrosserie in erg slechte konditie waarna besloten is tot restauratie van de auto .

Theo had uiteindelijk na lang zoeken in Nieuw Zeeland iemand gevonden die de restauratie goed uit zou kunnen  voeren . Bovendien  kende hij iemand die een goede carrosserie beschikbaar had.  Probleem daarbij was wel het transport naar Nieuw Zeeland en terug. De auto moest binnen 1 jaar weer terug  zijn in Nederland om export en import heffingen te voorkomen .

De vervoerskosten waren wel te overzien.

 

 

De auto wordt opgehaald voor transport naar Nieuw Zeeland via de haven van Rotterdam.

 

 

De restauratie  in Nieuw Zeeland bleek een grote teleurstelling  , de carrosserie die was beloofd bleek niet beschikbaar en verder is er erg slecht restauratie werk geleverd , alleen de motor is redelijk gereviseerd. Uiteindelijk  moest de auto met spoed weer terug naar Nederland om binnen het jaar te blijven.

De auto wordt weer getransporteerd van de haven in Rotterdam naar huis in Lelystad.

 

Via Ebay heeft Theo uiteindelijk een redelijk goede carrosserie kunnen vinden , die aangekocht werd en naar Nederland verscheept is.

Toen stonden er 2 auto’s waarvan 1 goede gemaakt moest worden.

Na enig zoekwerk bleek Restauratie bedrijf V en W in Marknesse bereid de klus te gaan uitvoeren.

De via Ebay aangekochte auto die naar later bleek gebouwd was voor een ander type motor en een ander type voorruit.De auto werd wel geleverd met veel extra onderdelen.

De auto arriveert bij het restauratie bedrijf in Marknesse. Hier is de restauratie verder uitgevoerd .

Alles is tijdens de restauratie in Marknesse  opnieuw aangepakt , omdat onbekend was wat er precies in Nieuw Zeeland aan de techniek en carrosserie gedaan was.

Vele carrosserie delen moesten vervangen of hersteld worden en ook aan de techniek moest veel aandacht besteed worden.

Theo heeft geprobeerd de historie van de auto te achterhalen , maar dat is maar deels  gelukt . Wel is er bij de resauratiewerkzaamheden een plaatje op de carrosserie gevonden waaruit blijkt dat de auto in Israel geassembleerd is.

Bij de werkzaamheden bleek dat de erbij gekochte carrosserie gebouwd was voor een split window voorruit  , terwijl de originele carrosserie een voorruit had uit 1 stuk . Ook was de nieuwe carrosserie gebouwd voor een ander type motor . Beide zaken moesten tijdens de restauratie werkzaamheden ingrijpend worden aangepast.

De versnellingbak was in slechte konditie , Theo vond een bedrijf in Zwitserland die de bak kon herstellen . Ook bleek dit bedrijf de papieren mallen te hebben om een voorruit uit 2 delen  te laten maken.

En dan na vele uren werken het grote moment :

De Proefrit !

De nieuwe laadvloer 

Nog langs de bekleder en dan komt het einde in zicht van de restauratie.

Een zo goed als nieuwe Willys staat klaar .

De restaurateurs kijken met belangstelling naar het resultaat van al hun werkzaamheden