Er is een redelijk groot Ford wagenpark  binnen de club . De leden die er één hebben is gevraagd een korte presentatie over hun auto te houden en iets over hun auto en de historie te vertellen. De avond start met een kort filmpje over de beschikbare foto’s van Ford’s van de clubleden.

Restauratie T-Ford van  Bram te Brake

Bram heeft veel ervaring met het restaureren van vele verschillende merken auto’s en vertelt het verhaal over de restauratie van zijn T-Ford . Volgens Bram is een T-Ford vergeleken met de auto’s die hij al gedaan heeft vrij makkelijk te restaureren door de eenvoudige techniek. Het is wel veel werk geweest , het eindresultaat is een erg mooie auto.

De auto heeft vele jaren opgeslagen gestaan in de kelder van een huis, omdat de auto daar niet uit kon.

De auto kon alleen uit de kelder gehaald worden door het verwijderen van enkele kozijnen en deuren in het huis .

Het eindresultaat : Een prachtige T-Ford in nieuwstaat

Het Ford wagenpark van Robert Roorda

Robert vertelt over zijn prachtige collectie  bijzondere Fords , waaronder enkele erg zeldzame Cosworth uitvoeringen. Zijn eerste Ford was de Escort cabrio , deze heeft hij nog steeds in bezit. Op de witte Escort RS2000 is onlangs een cilinderkop met dubbele nokkenas gemonteerd .

Antonio van Boxtel vertelt over zijn Ford Street K cabrio

 

 

 

Antonio vertelt het verhaal en historie van zij Ford Street Ka . Blijkt toch op heel veel punten een heel andere auto te zijn dan een gewone Ford Ka .

 

 

 

 

 

 

Het vervangen van de katalysator blijkt geen kleinigheid te zijn , er moet veel gedemonteerd worden om daar bij te kunnen.

De Ford Capri van Peter van Seijen

De Ford Capri van Peter zit vanaf 2010 in het restauratie proces en uit de foto’s blijkt wel dat er veel werk verzet moest worden om de Capri weer in goede staat te brengen . Zoals vaak was vooral de roest een probleem . met vele stukken nieuw plaatwerk is de carrosserie weer hersteld , strak gemaakt en gespoten. Nu nog het leukere werk : de afbouw.

Edward Tuinman vertelt over zijn Ford Puma’s

Edward heeft 2 Ford Puma’s in zijn bezit gehad en vertelt over de reparaties en problemen die hij tegengekomen is. Dat varieert van een defekte koppeling tot een lekke benzine tank . Na het vervangen van de benzine tank bleek ook de pomp die boven in de tank zat niet goed te werken. Je kunt dan de tank weer onder de auto vandaan halen , of , zoals Edward vertelt , de haakse slijper pakken en een vierkant gat in de koffer bodem slijpen. Dan kun je er ook bij.

De Ford’s van Joost van Asselt

Wat ga je doen als je assen en een V8 5.7 motorblok hebt van een Ford Lincoln Continental ? Joost houdt van bouwen aan auto’s en koopt dan een Ford Mustang om de assen onder te monteren en een Ford Ranchero om de motor in te bouwen. Dat past allemaal niet zomaar , er moet van alles aangepast worden en dat wordt vakkundig uitgevoerd. De assen met rem aanpassing zijn al gemonteerd onder de Mustang , de Ranchero is eerst bij het RDW gekeurd voor een kenteken met de originele 6 cilinder motor en daarbij de melding dat er een V8 gemonteerd gaat worden. Volgens Joost is de Mustang niet vooruit te branden . dus daar gaat in de toekomst vast ook nog wel iets mee gebeuren.

Ford Mustang 1987

Ford Ranchero 1961

Theo Ernst vertelt over de historie van de Ford Jeep

In 1940 vroeg de regering van de VS  135 trekker en auto producenten een 4wd jeep te ontwerpen , het ontwerp moest binnen 49 dagen klaar zijn. Aan het eind  bleven er 2 firma’s over , American-Bantam en Willys-Overland.  Bantam won uiteindelijk omdat ze beloofden het prototype binnen 45 dagen te kunnen leveren. Helaas kon Bantam niet de beloofde aantallen voertuigen produceren en kregen Ford en Willys het ontwerp om ook voertuigen te gaan produceren. Bantam heeft 2675 jeeps geproduceerd , Ford en Willys 600.000 stuks.

Ford GPW 1942

Willys MA

Ford Pygmy jeep test voertuig

Ford vs Willys test

Bericht van Ford

Voor meer details heeft Theo nog een paar boeken staan