Gerrit Bruntink over auto-elektra

Gerrit Bruntink vertelt over zijn ervaringen met de elektra in zijn oldtimers. Hij is zelf in het bezit van een MGB en een Citroen BX Gti . Met deze auto’s kun je veel ervaring opdoen met elektra problemen.

Even terug naar de schoolbank , de avond begint met de wet van Ohm en vervolgt met berekeningen om de kabeldikte’s te kunnen berekenen . Vooral extra weerstand heeft veel invloed op het functioneren van  de elektronische componenten in de oldtimer.   Aandachtpunten zijn daarbij vooral de massa verbindingen en connectoren in kabel verbindingen , oorzaken van veel voorkomende storingen.  Het advies is ook om bij uw oldtimer altijd een draad van minimaal 2 mm² te gebruiken

De originele schakelaars worden vaak zwaar belast door een hoge stroomsterkte , beter is het om dan een relais te monteren. Het voorkomt storingen en verlengt de levensduur van de schakelaar

Met vele voorbeelden  uit de praktijk vertelt Gerrit hoe  problemen op te sporen en te verhelpen zijn . Nog belangrijker is  hoe ze in de toekomst te voorkomen zijn.

Advies aan het einde van de avond : Pak een keer het bedradings schema van de eigen auto erbij en bestudeer hoe alle componetten verbonden zijn . Mocht er dan een probleem optreden heb je vaak al een idee waar gezocht moet gaan worden om het op te lossen.

Als dank voor de leerzame presentatie ontvangt Gerrit van de voorzitter de bekende fles Flevoklassieker wijn.