DATSUN
Datsun was een Japans autofabrikantmerk dat eigendom was van Nissan. De oorspronkelijke productie van Datsun begon in 1931. Van 1958 tot 1986 werden alleen door Nissan geëxporteerde voertuigen geïdentificeerd als Datsun. Nissan heeft het merk Datsun in maart 1986 geleidelijk afgeschaft, maar in juni 2013 opnieuw gelanceerd als het merk voor betaalbare voertuigen die voor opkomende markten worden vervaardigd. Echter, in deze Flevoklassiekers in de schijnwerper, besteden wij aandacht aan de Datsun Fairlady Roadster.
Datsun Fairlady Roadster 1963 /1970
De Datsun Fairlady, ook bekend als Datsun Sports op de Japanse en Australische markten, was een reeks roadsters die in de jaren 60 door Nissan werden geproduceerd. Deze serie diende als voorloper van de Z-auto in de Fairlady-lijn en bood concurrentie aan de Europese MG-, Triumph-, Fiat- en Alfa Romeo-sportwagens.
1963 – Datsun Fairlady Roadster 1500 – SPL310
Productieperiode: 1963-1964 tot Januari 1965.
Motor: 1.5-liter G15-motor met een vermogen van 77 pk (57 kW).
Overbrenging: Handgeschakelde vierversnellingsbak.
Geproduceerd: 4160 stuks.
Dit model was de voorloper van de Datsun 1600 en werd ook wel de Datsun Sports 1500 genoemd.
1965 – Datsun Fairlady Roadster 1600 – SPL311
Productieperiode: Januari 1965 tot april 1970.
Motor: 1.6-liter R16-motor met een vermogen van 96 pk (72 kW).
Overbrenging: Handgeschakelde vierversnellingsbak.
Geproduceerd: 26.425 stuks LHD
959 stuks RHD
Dit model, ook bekend als de Datsun 16 Sports, was een tweezits roadster met een krachtige motor.
1967 – Datsun Fairlady Roadster 2000 – SRL311
De Datsun Fairlady Roadster 2000 (chassiscode SR311 of SRL311), ook wel bekend als Datsun Sports 2000, werd verkocht naast het Datsun 1600-model en leek uiterlijk erg op elkaar.
Productieperiode: juni 1967 tot april 1970.
Motor: Echter, de grote verandering komt van een 135 pk sterke 2,0 liter viercilindermotor met bovenliggende nokkenas (U20) gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak, versus het 1600 liter duwstangmodel gekoppeld aan een vierversnellingsbak.
Geproduceerd: 12.900 stuks
1967. Datsun Fairlady Roadster Exclusive Performance
De Datsun die het meest gewaardeerd wordt door verzamelaars, de “Roadster 2000 Exclusive Performance” is ook de eerste Japanse productiesportwagen met een versnellingsbak met 5 versnellingen. Dat, plus de robuuste motor van 150 pk, maakt hem extra leuk om in te rijden. De productie was beperkt tot 1000 stuks en de eerste 10 waren lichtgewichtversies voor racen.
De roadstar won in Amerika, tussen 1967 en 1987, tien nationale SCCA-kampioenschappen.
De 2000 kon ook worden uitgerust met een Datsun Competition-upgrade van 150 pk, die grotere Mikuni / Solex carburateurs, een aluminium oliecarter met grote capaciteit en een agressievere nokkenas omvatte.
De huidige eigenaar
De in dit artikel afgebeelde Datsun Fairlady Roadster is op 30 juni 1966 in de Verenigde Staten op de weg gekomen met een 1.6-liter R16-motor met een vermogen van 96 pk (72 kW). Echter, deze motor is vervolgens vervangen door een 2.0-liter motor en voorzien van een Datsun Competition-upgrade van 150 pk, die grotere Mikuni / Solex carburateurs, een aluminium oliecarter met grote capaciteit en een agressievere nokkenas omvatte.
Op 13 juni 1989 werd de auto in Nederland ingeschreven en vervolgens op 31 juli 1989 tenaamgesteld van de huidige eigenaar.
Recente reacties