MERLIN sportwagen historie

De Merlin sportwagens zijn gebaseerd op Ford techniek. Het zijn met de hand gebouwde Britse Sportwagens en gemaakt in de periode 1980 tot 1998 in Essex in Engeland.

De Merlin is ook verkocht als kitcar , een bouwpakket voor handige mensen die de auto naar eigen inzicht wilden opbouwen. Daarbij had men ook de keus een afwijkend motortype in te bouwen . Onder andere in Nederland en in Duitsland zijn er bouwpakketten verkocht .

Er was ook een dealerschap in België, Luxemburg en Duitsland (firma Morr)

Merlin Clubs

Er bestaan nu 3 Merlin Clubs te weten : Merlin Ownes Club in Engeland, Merlin friends in Duitsland en de Merlin Club Holland. Ook in andere landen rijden Merlins maar het is niet bekend  of daar club’s zijn. Merlins komen onder andere ook voor in Zuid Afrika, Finland, Oostenrijk, Portugal, Frankrijk en Belgie.

Aantallen Merlins

Er zijn verschillende auto’s verkocht als KitCar. Bij de garage Klinkers in Amersfoort zijn er  8 gebouwd al dan niet in opdracht of onder begeleiding. Ook verschillende partuculieren in binnen- en buitenland hebben hun wagen zelf gemaakt, de kwaliteit is erg wisselend en erg afhankelijk van de deskundigheid van de bouwer.

Zoekt men nu nog een Merlin dan zijn deze nog wel te koop, maar pas op wat u koopt. Het is verstandig om eerst goed op de hoogte te zijn hoe deze auto in elkaar gezet is alvorens u deze wagen koopt.

In het totaal zijn er ongeveer 700 Merlins gemaakt in verschillende type’s .

Op dit moment zijn er 13 geregistreerde Merlins in NL :

3 x Merlin Type TF ( type  Ford)

10 x Type 2+2 ( res wiel in linker voor spatboard en klein achterbankje)

Bouwpakket of komplete auto kopen

Een auto zelf bouwen had voordelen; als eerste de prijs (prijs in 1990 ongeveer 12.000 gulden    (€ 5334,00)+ de donor auto) . Zelf bouwen bespaarde arbeidsloon plus de daarvoor verschuldigde omzetbelasting. Natuurlijk was de fiscus keihard. De onderdelen die van uit Engeland kwamen werden belast met BTW. Maar wanneer de enthousiaste eigenaar zijn auto klaar had moest hij ook nog eens BVB (BPM) betalen over het geheel.

De totaalprijs van de verschillende Merlins lopen erg uiteen. Dit komt onder andere door de verschillende motoren die zijn ingebouwd en de mate van afwerking en de bijgeplaatste extra’s (radio, mistlampen, brandblussers, bagagerekjes enz).

De prijs kon in die tijd wel oplopen tot wel 37.750 gulden (€ 16778,00). Voor de totale bouwtijd moest je toch wel ongeveer 250 uur rekenen.

Flevoklassieker Merlins van Ton Weerheijm

Mijn eerste Merlin TF heb ik gevonden  in Dronten bij Kitcarcollections nu gevestigd in Swifterbant (eigenaar Bas Klaaysen)

Mijn eerste Merlin TF

Aan deze auto heb ik veel gesleuteld zowel in techniek  als aan de afwerking van de auto.

4 cilinder Ford motor in type TF

De tweede heb ik gekocht in Eindhoven bij een importeur nog met een Engels kenteken.

Deze auto heb ik via het RDW op NL kenteken gezet . We hebben er al vele ritten mee gereden in Oostenrijk , Duitsland ,  België  en Luxemburg.

We hebben er veel plezier van gehad .

De auto staat momenteel in de stille verkoop. Prijs op aanvraag. Het was de auto van lid nr 1 van de Merlinclub Holland ,dit staat op de auto en de Merlin is voorzien van veel historische stickers en plaquettes. De auto heeft een V6 motor van een Ford Granada.

Uitgebreide informatie

Wie meer details en informatie zoekt over de Merlin sportwagen historie  kan ook de  website raadplegen van de   Merlin Club Holland